Tijd verliezen heeft veel te maken met onhandige gewoontes. Daar kun je wat aan doen.

Zitten er óóit genoeg uren in een dag om al je taken af te ronden? Waarschijnlijk is het antwoord “nee”. Het hoort bij het leven, helaas. Denk je nu: prima, maar daar heb ik dus niks aan. Dan doe je er goed aan om kritisch te kijken naar alle kleine gewoontes die een grootse carrière in de weg staan.

Business Insider signaleert tien zaken die je waarschijnlijk veel tijd kosten, maar lastig zijn om mee te stoppen. Tip: doe het toch.

1. Multitasken

Goed kunnen multitasken klinkt als een feest, maar is dat zeer zeker niet. Verschillende onderzoeken laten zien dat het je productiviteit juist in de weg staat. Je maakt eerder stomme fouten, je bent langzamer, je bent uit het moment en het zorgt ervoor dat je minder creatief bent. Je denkt dat je superefficiënt bezig bent, maar in werkelijkheid valt dat vies tegen.

2. Uitstelgedrag

Komt zo…

Het is lastig om afscheid te nemen van deze gewoonte. Een paar tips: check je e-mail op een vast moment, geef prioriteit aan één ding, haal afleidingen weg, kijk op welk moment van de dag je het meest productief bent en daag jezelf uit.

Een andere goede tip komt: alles wat je binnen twee minuten kunt doen, doe je direct. Op deze manier hoef je later niet meer aan de talloze kleine opdrachten te denken.

3. Deadlines niet halen

Misschien is je leidinggevende of klant vergevingsgezind en kun je veel maken. Prima, maar je loopt het risico dat er een moment komt dat het je wél kwalijk wordt genomen dat je een deadline hebt gemist.

4. Lastige dingen voor je uitschuiven

Mark Twain zweert erbij: "Eat a live frog first thing in the morning and nothing worse will happen to you the rest of the day." En daar valt inderdaad iets van te zeggen. Door de taken waar je tegenop ziet eerst te doen, ga je meteen productief van start.

5. Versnipperd werken

Je aantekeningen staan in een notitieboekje en allerlei losse Google Docs-documenten, je deadlines staan in je telefoon en planningen op je laptop. Met talloze apps, programma's en devices is het niet gek dat er sommige dingen kwijtraken. Probeer je zaken te stroomlijnen om grip te houden.

6. Geen 'nee' kunnen zeggen

Jouw tijd is kostbaar! Houd je dus niet bezig met triviale zaken en bewaak je tijd. Dit kan een lastig punt zijn wanneer je anderen graag helpt, maar uiteindelijk scheelt het je een hoop tijd. Tijd waarin je je eigen opdrachten kunt afronden.

7. Geen doelen stellen

Als je geen doelen voor de lange en korte termijn stelt, heb je geen basis voor je planning. Een goed voorbeeld is een vergadering zonder agenda: voor je het weet ben je een uur verder, omdat je als groep niet tot de kern kon komen.

8. Goed is goed genoeg en de rest is onzin

Cliché, maar waar. Laat de perfectionist in je wat meer los, als je creatiever met je tijd wilt omgaan.

9. Vergeten dingen te noteren

Het lijkt misschien alsof het veel tijd kost om alles wat je doet op te schrijven, maar uiteindelijk scheelt het je tijd. Ben jij niet zo van pen en papier? Er zijn talloze handige apps, zoals Evernote, om je tijd te managen. Vind een manier om je zaken op de rit te houden.

10. "Ik heb het zo druk"

Je houdt tien ballen in de lucht op je werk en privé kom je ook dagelijks tijd te kort. Een burn-out is het laatste wat je wilt, stel daarom prioriteiten. Focus liever op de zaken die er echt toe doen en doe die goed.

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl